Nissan Leaf - dinsol.dk

Nissan Leaf - dinsol.dk

Nissan Leaf

Denne blog handler om den Nissan Leaf vi pt lejer hos AVIS. I starten var den lejet hos Sixt.

Tryk her for at komme til vores hjemmeside: www.dinsol.dk

Sommerferie 2014

Nissan LeafPosted by Lone Bank 28 Sep, 2014 11:28
Turen til Stubbekøbing

Årets sommerferie gik til Stubbekøbing på Falster hvor vi havde lejet et dejligt sommerhus. Huset viste sig at være bygget som helårs parcelhus så det var et rigtig dejligt hus. Næste år bliver det vist til 14-dage i stedet for blot en uge.

Turen var planlagt til at vi hjemmefra kørte til Svendborg med et lade stop hos Føtex. Herfra kørte vi til Langeland og tog færgen til Lolland. En dejlig tur hvor vi også oplevede en gammel tradition i Danmark med færger som snart ikke eksisterer længere. Fra Tårs gik turen ad landevej og senere motorvej videre til Stubbekøbing.

Fremme i sommerhuset var det jo blot at lade til næste morgen. Heldigvis var der udendørs stikkontakt i garagen så det var ikke noget problem.

Møns Klint

Søndag var det meningen at vi ville besøge Møns Klint. Afstanden til Møns Klint var lige nøjagtig på grænsen af hvad vi kunne være sikre på at nå. Derfor ringede vi til centret på klinten og forhørte os om mulighed for at låne en stikkontakt. Det var et positivt svar så det kørte vi efter. Da vi nåede frem henvendte vi os i receptionen som straks var med på at hjælpe os. De var meget fascinerede og interesserede i elbilen og fortalte at det var første gang de havde fået sådan en henvendelse.

Besøget på Møns Klint var rigtig godt oplevelsescenteret gav skygge i de varme timer og så gik turen de næsten 1000 trin ned til vandet og retur igen. Efterfulgt at en kølende is.

Knuthenborg Safaripark

Mandag kørte vi til Knuthenborg Safaripark. Her kunne vi sagtens komme frem og tilbage uden at lade yderligere og stadig have mulighed for at køre rundt i parken. Alligevel forhørte vi os om lade mulighed og fik henvist en el stander som stod under nogle træer. Det var ikke første gang de havde fået henvendelser, der havde netop været 2 biler i ugerne op til.

Her er mange flotte dyre og spændende med tigere og ulve. Aberne besøgte vi i bus og de forstår da at optræde for publikum når blot de bliver fodret.

Stevns Fortet

Så gik turen til Stevns Fortet, her var så langt at vi ladede ved Udby Kro som dog ikke efterlod noget synderligt opløftende minde. Men ladet fik vi da så turen gik videre.

Stevns Fortet er Danmarks forpost mod øst i den Kolde krig. Rundvisningen i de kolde gange 14 m under jordoverfladen var et dejligt afbræk i sommervarmen. Bestemt et besøg værd. Udstillingen af Hawk missiler, kanoner, kampvogne og andet militært udsyr kan nok få små drenge øjne til at funkle.

Efter fortet kørte vi til fyret her var udsigten lige så god og parkeringsmulighederne gratis i forhold til Stevns klint hvor der afkræves parkerings afgift.

Marienlyst/Gedser

En aftentur kom til at gå fra Stubbekøbing mod øst af små veje til Marienlyst og videre syd på til Gedser. Det blev en rigtig biltur hvor vi kun lige var ude af bilen ved stranden i Marienlyst, men det blæste lidt koldt så det blev ved kigget.

Turen hjem fra Stubbekøbing gik modsat af ud turen via Tårs/Spodsbjerg – Svendborg.

Scandic Sønderborg / Citti-Park

Så måtte vi jo prøve hvor billigt vi kunne komme til Tyskland og handle ved grænsen.

Vi tog en overnatning på Scandic i Sønderborg. Her spurgte vi efter opladnings mulighed, da de standere de har fået stillet op i samarbejde med Clever er Combo2 og IEC type 2 stik som vi ikke kan bruge. De havde en stikkontakt på parkeringspladsen som vi frit kunne bruge. Næste formiddag kørte vi videre mod Tyskland. Efter at have handlet i Fakta i Harrislee kørte vi videre til Citti-Park i Flensborg.

I deres parkerings hus i stueetagen fandt vi en IEC type 2 lade stander – til fri afbenyttelse. Ved forespørgsel fik vi oplyst at pt. manglede de kort, men vi kunne låne et og derefter lade gratis. Det ville dog kræve at vi havde et lade-kabel med mennekes-stik, hvilket vi ikke havde. Så vi besluttede at med den rækkevidde vi havde tilbage, ville vi vente til Haderslev med at lade.

På hjemturen fik vi dog vores nok første/nyeste chok i forbindelse med rækkevidde feber. Vi prøvede at ændre destinationen til Kolding, men så kunne vi ikke nå frem. Og da vi så ændrede tilbage til Haderslev kunne vi heller ikke nå frem til den. Der gik lige lidt tid til vi nåede et vejskilt hvor vi kunne se at der kun var 18 km til Haderslev så det SKULLE kunne lade sig gøre med 40 km tilbage i rækkevidde.

Hjemme igen kunne vi se tilbage på en tur hvor vi havde ladet hjemmefra til ca. 24 kr. Gratis opladning i Sønderborg og en opladning til 60 kr. i Haderslev. Og hvis vi havde haft et mennekes kabel med ville vi have kunne gøre hele turen for 24 kr.

Nyt ladekabel

Hjemme igen fik vi nu undersøgt hvilket mennekes kabel vi skulle købe. Dette blev bestilt hos Clever og leveret med posten 2 dage senere.

Dette kabel er testet for om det virker hos Comwells gratis lader i Middelfart. Et besøg her giver jo altid mulighed for at drømme om en Tesla S, X eller 3 da der altid er mindst en og gerne 2 S’ere der er ved at lade.



  • Comments(0)//nissan-leaf.dinsol.dk/#post11

Fra blå til grå på 343 dage

Nissan LeafPosted by Lone Bank 06 Jan, 2014 20:47

Fredag kl. 10 modtog jeg en mail fra Sixt hvor vi har mini-leaset vores Nissan Leaf. Nå, tænkte jeg det er nok bare en ny måneds kontrakt.

Men da jeg begyndte at læse mailen blev jeg hurtigt klar over at dette vist var mere end det. Der stod:

"Den bil du kører i er solgt. Du bedes henvende dig hurtigst muligt og helst inden for 2 dag."

WHAT, det kan de da ikke – bare sælge min bil. Jeg skyndte mig at ringe for at høre nærmere. Den var god nok de skulle have vores Leaf, men så ville vi selvfølgelig få en anden at kører i i stedet. Men jeg kunne lige skrive en mail om hvornår jeg og hvor jeg ville bytte.

Ringede til min mand og vi aftalte at vi enten kunne køre til Kolding og få den byttet, hvis de ville køre en over til os og alternativ måtte vi lørdag kører til København med den. Selvom det ikke lige var et ønske scenarie.

Jeg skrev en mail og bad hende ringe til mig inden kl. 12 da jeg sad i Odense og skulle til bisættelse kl. 13.

Jeg blev så ringet om kl. 11. Ja, de skulle have bilen nu og det hastede da den var solgt. Og de kunne ikke nå at få en Leaf til Kolding til os, så det ville være rigtig godt hvis vi kunne komme og bytte lørdag. Jeg spurgte så til om det var den nye model af Leaf’en, det undersøgte hun og fandt ud af at det var det ikke, men at hun kunne skrive mig op til én og at den sikker ville komme i løbet af 1-2 uger. Vi aftalte at være i København mellem 11 og 12.

Nå, men så måtte jeg til at undersøge hvor tidligt vi skulle hjemme fra for at nå det. Der skulle jo mindst 2 opladninger til for at nå frem. Men hvis vi kørte kl. 6 og med lidt luft her og der i tidsplanen ville det tage 5,5 time at nå frem.

Efter at være vendt hjem fra Odense om eftermiddagen gik jeg så i gang med at tømme bilen, støvsuge den og lige tørre det værste skidt af. Tja, den lignede jo stadig en ny bil. Trist at vi skulle aflevere den. Og gad vide have vi nu fik i stedet… Tænkte jeg med bange anelser.

Så lørdag kl. 6:10 kørte vi fra Nørre Aaby til Odense med sønnen og så videre til Nyborg hvor vi ladede i ca. 45 min. Videre over Storebælts Broen imens solen stod op en flot tur. Hvis så bare turen havde været planlagte i lidt længere tid kunne vi måske bedre have nydt det.

Fremme i Ringsted kunne vi så bruge 1 time mere på at lade. Nu var kl. blevet 9 og alle butikker bortset fra Føtex havde stadig lukket. Ja, tænk en gang folk kom kl. 9:30 og købte morgenbrød ved bageren. For os føltes det jo som langt oppe af dagen denne første lørdag i 2014. Hvis vi havde været hjemme kunne det jo have været os.

Det sidste stykke ind til København gik også godt. Vi besluttede os for lige at vaske bilen inden den skulle afleveres. Da vi kørte ud af vaskehallen ringede telefonen, men jeg nåede ikke at besvare den. Det lignede et københavner nummer, så det var jo nok fra Sixt og vi var der jo om få kilometer. De sidste kilometer var om end endnu mere sørgmodige. Og tanken om, om Sixt nu ringede og fortalte at vi ikke kunne få en anden bil alligevel spøgte i baghovedet L

Da vi kom ind på Sixt kontor og præsenterede os, kiggede han og sagde ”ja, han havde lige haft ringet til os. Den bil vi var blevet stillet i udsigt var nemlig også…. SOLGT, så nu vidste han ikke…" "Ja, vi var kommet helt fra Nørre Aaby og var kørt kl. 6 til morgen så nu skulle han ikke komme og sige at vi ikke kunne få en anden bil.” ”Hvor det var? Ved Middelfart???!!!! For de havde godt nok en mere, men den var helt skrammet på taget, så en kunne de ikke så godt give os.” HJÆLP tænker man så. ”Og så var der en mulighed mere, men på den var der kun strøm til 60 km….. og det var jo ikke nok for at kunne komme til Nørre Aaby.” Nååå ikke andet – ja vi kunne jo alligevel ikke nå hjem på en opladning, med mindre han da havde en Tesla til os i stedet ;-). Så vi kunne jo bare lade ved Clevers hurtiglader lidt længere henne af Vester Farimagsgade – intet problem. Nå, men så ville han få den kørt frem.



Så skulle vi have synet den blå Leaf for om vi havde nogle buler eller andre skader. Men den var jo så fin som da vi hentede den – både ude og inde.


Derefter skulle vi så kigge på den nye grå Leaf som vi så skulle have med os hjem. Der var en skramme her og en skramme der, en kuglepens streg på indtrækket, nussebeskidt indtræk. Så alt i alt ikke en lige så velholdt bil som kun havde kørt 2000 km og var fra 1/8 som den vi afleverede der havde kørt 16000 og var næsten et år gammel. Men så kan vi jo håbe at vi snart kan få en anden og endnu nyere Leaf.

Efter at have fået lavet kontrakten på den nye Leaf kørte vi hen til hurtigladeren for at få strøm til hjemturen. Imens kunne vi så gå på Baresso og få lidt at spise.

Herefter gik turen tilbage til Ringsted. Laderen var ledig så det var lige til. Denne gang var butikkerne heldigvis åbne, så nu blev der handlet lidt udsalg. Hyggeligt med alle butikkerne i outlet-byen. Videre mod Fyn over broen for at holde et nyt opladnings stop ved Monark i Nyborg for at få lidt forsinket frokost inden turen gik videre til Odense efter sønnen og aftensmaden. Vel hjemme i Nr. Aaby igen kl. 21 godt brugte, efter en lang dag på de danske veje.

Lidt status på prisen for at køre el bilen kontra benzin bilen i garagen, som næsten var lige gamle.

Vi nåede at køre ca. 310 timer i alt 16.000 km på 343 dage – det giver et gennemsnit på 46 km/dag.

Det ville have kostet 2.89 kr/km ved en elpris på 2.00 kr/kWh inkl. leje af bil

– eller som det er tilfældet for os hvor noget af strømmen er købt:

· via Clever til 5.50 kr/kWh,

· noget tanket gratis ude i ”byen” og

· resten er solcellestrømmen her hjemmefra (en teoretisk pris på vores solcelle strøm på 0.60 kr/kWh)

Så bliver prisen 1.00 kr/kWh i gennemsnit og så giver det 2.73 kr/km.

Til sammenligning har det kostet 3.30 kr/km for at køre i benzin bilen, inkl. afdrag, service, forsikring og vægtafgift, men uden den store ubekendte afskrivning. Men hvis man regner med en afskivning på 25% om året bliver prisen i stedet 9.05 kr/km.

Og så er det jo ikke længere så svært at se hvilke km man helst vil køre flest af J







  • Comments(0)//nissan-leaf.dinsol.dk/#post10

Platinium Ranking

Nissan LeafPosted by Lone Bank 26 Jul, 2013 13:03

Nu gik det lige så godt i lang tid med at få ”GOLD RANK” og så pludselig midt i juli – begynder jeg at få ”PLATINIUM RANKING” hold da og sikke et klap på skulderen. Så nu er der jo noget nyt at gå op i igen J

Og så et lille hjertesuk eller opfordring til Clever – for ny placering af en hurtiglader. Vi skulle i juni på en dags tur til Silkeborg med forskellig placering rundt om i Silkeborg. Her måtte vi give fortabt og tage Meriva’en da det ifølge You+Nissans kørselsguide ikke ville være muligt at gøre turen på under 12 timer. Det ville ikke være muligt at lade i Horsens og kører til Silkeborg og retur til Horsens igen på en opladning. Heller ikke Århus-Silkeborg og retur kunne gøres på en opladning. Så eneste mulighed var at køre til Skanderborg til en lader og der lade i 8 timer. Dette synes vi ikke lige om. Derfor er Silkeborg en udørk når det gælder en tur som ikke placeres i nærheden af et el-stik i en 4-5 timer.



  • Comments(1)//nissan-leaf.dinsol.dk/#post9

Sommerferie med Leaf’en

Nissan LeafPosted by Lone Bank 26 Jul, 2013 12:37

Så blev det sommer i Danmark. Og så er det jo også tid til bilture i det danske sommerland.

Sommerhuset blev lejet i Søndervig og Leaf’en blev pakket. Det vi 3 skulle have med til en uge i sommerhus kunne sagtens være i bilen. Måske havde vi indskrænket os lidt siden vi kørte i Berlingo’en men ellers gik det fint.

Turen gik lørdag fra Nørre Aaby til Bilka i Vejle hvor Clevers hurtiglader blev taget i brug. Imens fik vi tisset af og fik lidt at drikke. Mogens fik en snak med en mand som synes det var alle tiders med sådan en el-bil, men men men… Som det jo er de fleste gange vi møder en der endnu ikke har prøvet at køre i el-bil. Så gik turen videre med Herning til hurtigladeren hos Føtex. Her ville navigationen have os hen af en vej som var spærret på grund af vejarbejde. Så det blev til sightseeing i Herning omkring bymidten. Da vi nåede frem til hurtigladeren var det da også kun lige at vi kunne komme til den. Denne lader er placeret således at den står ved siden af bilen hvilket gør at ledningen ikke er for lang hvis bilen holder helt inden i båsen. Lige op af parkeringspladsen holdt også en bil hvilket gjorde at parkering var meget ”låst”. Men ladet fik vi da mens vi tog en tur hen af gågaden. Nu skulle vi så blot det sidste stykke til Søndervig. Og vupti var vi i fremme ved sommerhuset. En tur på 3 timer som ellers ville have været gjort på 2 timer, men vi havde jo ferie. Og nu havde vi også kigget på Herning J Turen blev kørt på blandet landevej og motorvej, dog holdt hastigheden sig omkring de 80-85 km/t på hele turen.

Under opholdet i sommerhuset brugte vi mormor kablet til at lade bilen. Vi tog en tur til Nymindegab, dette kunne som de andre ture klares på en opladning. Mod nord tog vi til Torsminde.

Dejlige og behagelige ture. Vi har snakket lidt om at vi kørte måske ikke så langt omkring som vi ville have gjort hvis vi havde kørt i en konventionel bil, men dette har så også givet os en mindre stresset ferie, som alligevel har budt på mange dejlige oplevelser.

Turen hjem foregik modsat blot flydte vi denne gang 2 parkeringspladser i Herning da dette var en mulighed, dvs. vi holdt lidt skråt så ledning bedre kunne række. I Vejle var pladsen også ledig.

Torsdag gjorde vi en undtagelse vi tog Meriva’en, fyyyy… men vi nåede ikke rigtig at tænke eller planlægge så turen til Tyskland blev gjort med et forsilt brændstof. Men ellers har den også kun været brugt til at hægte traileren efter til genbrugsstationen.

Ugen efter vi kom hjem altså lørdag var vi atter ved Bilka i Vejle. Denne gang var vi i Harald Nyborg inden vi kørte videre til farmor og farfar i Glud. Her tog vi farmor kablet i brug og fik ladet mens vi hyggede os. Turen hjem kunne klares i et stræk. Med en afstikker omkring Hedensted for at kigge på andre Leaf’er men den var vist ikke hjemme.

Mandag kørte vi en tur til Grønnehave Camping. Her havde vi forinden forhørt os om vi kunne låne et el-stik, hvilket vi godt kunne. Da vi kom derned sagde camping-fatter… om det var en el-knallert vi skulle lade? Nej, det var en el-bil, nåååå om det så var den blå Nissan der lige var kommet kørende for han syntes da nok han kunne se det var sådan en J Så fortalte han at den havde han da læst om, og den måtte han da ud og kigge på. Vi betalte for de 2x5 streger som manglede i displayet x3kr. og fik vores egen camping parcel at parkere Leaf’en på. Og så var vi klar til at køre hjem da det blev aften.

Erfaringen med at lægge sig i slipstrømmen af en lastbil her med de 20-22 grader har været at fordelen ikke har været den store.

I går gik turen til Christiansfeld, hjem via Skamlingsbanken og til Clevers hurtiglader ved Bilka som endnu ikke figurerer under ladestationer i navigationen, men det gjorde den så heldigvis i app’en. I app’en kunne godt være angivet ved hvilken indgang laderen var placeret. Her var ikke markeret at pladsen foran laderne var reserveret til el-biler. Her var to ladere en hurtiglader og en Mennekes lader. Foran hurtigladeren var heldigvis ledigt men de to andre pladser var optaget af ”almindelige” biler. Det kunne være lidt smart hvis der var en bom for pladsen som også skulle låses op med Clevers kundekort. Så var det da kun andre kunder der kunne optage pladsen for én.

Alt i alt en rigtig dejlig el-bil ferie med Leaf’en.





  • Comments(0)//nissan-leaf.dinsol.dk/#post8

Endelig

Nissan LeafPosted by Lone Bank 27 May, 2013 16:59

Nu er det 4 måneder siden vi hentede vores Leaf i København. 4 dejlige måneder med afslappende, økonomisk og fascinerende kørsel.

Sidst skrev jeg om opladning af el-bilen via Clevers hurtigladere og Better Place's standere. Og nu er Better Place fortid.

Siden har vi fået installeret en af Clevers hjemmeladere. Det koster et abonnement på 300 kr. pr. mdr. Nu kan vi lade el-bilen herhjemme på 4-5 timer mod de 10 timer med ”mormor” ledningen som ikke er bestemt som permanent lader af el-bilen. Det fungerer fint.

Dertil kommer at vi via Clever for refunderet 1 kr. pr. opkadet kWh. Dette er penge som Clever får 0,91 kr refunderet ved staten igen som elafgiftsgodtgørelse.

Se mere på: https://www.clever.dk/produkter/faa-1-krone-tilbage-pr-kwh-stroem-du-oplader-elbilen-med/

I sidste uge var jeg på seminar på Hotel Hesselet i Nyborg. Inden besøget havde jeg ringet og forhørt mig angående opladning af min el-bil. Det var intet problem de ville reservere pladsen tæt ved indgang og stille en kabelrulle frem til mig – således at jeg kunne få ladet under opholdet. En glimrende service. Jeg var dog ikke i første omgang opmærksom på at jeg skulle have rullet alt kablet af rullen inden opladningen hvilket resulterede i en lidt længere opladnings tid, da sikringen i kabelrulle fik opladningen til at stoppe. Men da først dette var rettet gik opladningen uden problemer.

På turen over Fyn på motorvejen kørte jeg i slip strømmen af lastbilerne – hvis de da gad blive på motorvejen. For bedst som det gik godt derud af kørte de jo selvfølgelig af og efterlod mig tilbage i vinden. Men jeg kom frem og tilbage over Fyn for noget der lignede 14 kr. Dette findes jo ikke i en diesel eller benzin udgave.

Vi har haft lidt udfordringer med at få kørselshistorikken på Nissan carwings til at opdatere rigtig og give det korrekte billede af vores kørsel. Det er blevet løs ved intensivt arbejde fra Nissan Leaf Support. Så nu har vi igen en fuldt opdateret kørselshistorik der gør det muligt at se hvor mange km vi har kørt i de 4 mdr. og med hvilket strøm forbrug.

Vi har set en del klip i fjernsynet med elbiler efterhånden.

Der var udsendelsen ”For godt til at være sandt?” som DR1 sendte om Clevers landsdækkende oplade net og Leaf’ens ”problem” med at nå til Grenå fra Randers og retur på en vinterdag. De fik lavet et meget sort/hvidt billede af det at køre el-bil. Et billede er ikke er nemt at genkende som daglig bruger af el-bilen. Da det et jo er kendt at el-bilen ikke skal bruges til langdistance og hvis den skal at turen så skal planlægges.

Så så vi udsendelsen ”So fucking special” hvor Chirstine Feldthaus udfordrede Mads Christensen i en Tesla Roadster mod hans Fisker hybrid. De skulle køre om kap på en bane hvor det selvfølgelig gjaldt om at komme først ned i den anden ende af banen. Og som hun sagde til Mads efter udfordingen: ”Kom du med, jeg nåede aldrig at få øje på dig i bakspejlet”. Og der er spark i sådan en Tesla Roadster.

Manden og sønnen her i huset er nu ikke meget uenige når det kommer til den næste el-bil vi skal have her i huset. Det skal være en Tesla S som lyder som det nye gode bud på en el-bil. Ærgerligt at det igen er som det plejer at være. Du skal befinde dig øst for Storebælt for at have adgang til at prøve sådan én.smileysmiley

  • Comments(4)//nissan-leaf.dinsol.dk/#post7

En måned er gået med Leaf’en

Nissan LeafPosted by Lone Bank 23 Feb, 2013 11:20

Nu er den første måned med Leaf’en næsten gået. Og den leje perioden er nu forlænget med 3 mdr. Dvs. egentligt forlænger den sig selv, men vi har informeret Sixt.dk om at vi agter at beholde den endnu 3 mdr. mindst.

Vores nu næsten brugte vinterferie har vi brugt på at sælge vores 2 Berlingo’er og erstatte dem med én bil. En Opel Meriva som skal være vores ”kør-langt” og Mogens daglig bil. Så nu er vejen tilbage til ”fortiden” uden el-bil blevet lidt længere. Og der holder igen kun 2 biler på matriklen. En dejlig fornemmelse at beslutningen er truffet.

Den måned der er gået er som det nok kan fornemmes gået godt. Der har været mange kolde dage, men når jeg er kommet hjem fra arbejde har jeg stadig haft ca. 60 km tilbage i rækkevidde at ”lege” med.

Vi har også været i Odense en gang mere hvor turen hjem foregik i snestorm. Det blev endnu engang til en tur hjem med spænding om, om der var rækkevidde nok på batteriet til at nå hjem inden vi løb tør. Dog havde vi haft bilen sat til lader i stikket hos mormor for at være sikre på at der var nok batteri til at nå hjem. Og det nåede vi da også – jeg husker ikke lige nu hvor langt vi nåede ned i rækkevidde men omkring 27 km tror jeg.

Erfaringen fra de lange ture med varme har dog næsten vist at den bruger en halv gang mere i rækkevidde end der reelt er. Dvs. den har brugt 30 km hvis der er 20 km – og det er lidt skræmmende når der er 114 km som udgangspunkt i rækkevidde og den reelle distance er 70 km retur – for det vil sige at vi inden vi er hjemme har brugt 105 km og det lader ikke mange km tilbage i rækkevidde.

Udover rækkevidde er der interiøret i bilen som er ret sart, især når jeg skal hente drenge på 7 år i SFO med beskidte støvler. Derfor har vi sat lidt ekstra beskyttelse i form af stof som hænger ned over bagsæderne for at beskytte dem. Lige så meget for drengenes skyld, da de jo ikke kan gøre for at bilens farve er sart, som det er for bilens skyld.

Anders synes nu også det er lidt sjovt med den el-bil. Derfor har jeg fået hjælper på når vi kommer hjem. Bilen bliver slukket, lågen til laderen bliver åbnet, stikket sat i og vupti er den klar til at lade mens vi er hjemme.

Vi har valgt indtil videre at ”nøjes” med mormor stikket og 220V oplader indtil videre. Så må vi se hvad fremtiden bringer.

Løsningen der står først for pt. er selv at investeret i en ladeboks.

Den anden dag var vi i Middelfart og opdagede at vi havde fået vores egen parkeringsplads. Vi skulle ikke lade men holdt der hvor der stod ”Forbeholdt for el-biler”. Vi holdt sammen med 5 andre biler hvor af ingen af dem var el-biler. Så her er også lidt ”opdragelse”, vi burde jo heller ikke optage en ladeplads, men i det mindste kørte vi da som beskrevet på skiltet i en el-bil.

Det var Betterplace der havde 3 af deres ladere stående. Vi har også undersøgt hvordan dette system fungerer. Når og hvis man vil lade her skal man selv med bringe et Menekes ladekabel. Man ringer derefter op til Betterplace og de åbner ved oplysningen af dit hævekort for at du kan lade, derfor trækker de dig 100 kr. uanset hvor meget du lader for.

Dette er en meget unfair optanknings pris da det er noget dyrere end ved f.eks. en Clever kvik-lader.

  • Comments(4)//nissan-leaf.dinsol.dk/#post6

Vejen til en lejet Leaf

Nissan LeafPosted by Lone Bank 23 Feb, 2013 10:35

Hele vores vej til at leje en Leaf startede med at der var et arrangement i Fredericia hvor flere forskellige el-biler blev vist frem.

Vi fik d. 3/3 2012 opsat en solcelle tracker i haven som nu leverer vores strøm. Den var købt og dimensioneret efter at der skulle være et ”overskud” der kunne bruges til fremtidens ”påfund”. Budgetteret produktion: 10.381 kWh/pr. år. Så der skulle gerne være ca. 2000 kWh i overskud. Derfor havde vi også leget lidt med tanken om at der måske kunne komme en el-bil i husstanden. Jeg havde dog altid sagt at ”jeg vil ikke have en lille pis-potte” som de el-biler der har kørt i diverse el-bils tests.

Den lørdag sagde jeg alligevel til Mogens om ikke vi skulle kører over og kigge ”hvad det var for noget med de el-biler”.

Da vi kommer til udstillingen er det første der møder os en perlemors farvet Nissan Leaf ”Wauuu” sikke et syn. Vi kunne også få en tur, men det blev med en af Clevers medarbejdere som medpassager da vi var lidt usikre på alt det med automatgear og så ”det at kører el-bil”. Mogens kunne uden hindring komme ind i bilen ud at tænke videre over det (hovedet stødte ikke på taget ved indstigning). Anders sad på bagsædet uden selepude og kunne komme fint kigge ud af vinduerne. Det blev en dejlig lille kører tur i Fredericias midtby. Og jeg tænkte ”bare den var min”.

Vi fik en længere snak med Clever og mulighederne i Leaf’en og deres kvikladere.

Vi gik videre og skulle også prøve Renault Fluence. Mogens satte sig ind i bilen… og stødte hovedet på taget ved indstigning. Anders satte sig på bagsædet og kunne kun kigge inde i døren. Vinduerne bagi sidder så højt at han ikke kunne kigge ud. Vi fik en køretur som bare ikke sagde os noget som helst.

De to biler og lade mulighederne stille overfor hinanden talte sit tydelige sprog. Bilernes indretning: Leaf – Opladning: Clever.

Med eget solcelle anlæg er det helt i skoven at betale et abonnement til Betterplace som indbefatter strøm når den strøm vi selv har koster 0.60 øre pr. kW – det giver en pris pr. kørt kilometer der hedder 0,09 kr.

Kort tid efter kørte vi til Kronsbjerg i Odense som er Nissan forhandler – for at prøvekøre en Leaf igen. Men ak – de havde ikke nogen Leaf som vi kunne prøvekøre. Vi blev henvist til at tage en tur til Amager. Der er dog lidt langt når vi bor på Nordvest Fyn. Men han lovede at når han blev certificeret Leaf forhandler og modtog en Leaf ville han kontakte os.

Så i vores sommerferie ringede han og fortalte at nu kunne vi få en prøvetur. Vi fik denne tur sidste dag i ferien og det var stadig samme gode fornemmelse. Vi fik et tilbud på bilen som lød på ca. 2900 kr. finansieret om måneden i 90 mdr.

Vi blev enige om at vi lige ville vente og så få en prøvetur i vintervejr inden vi bestemte os…

Første weekend i januar 2013 kørte vi en tur til Vejle til Tegllund, Nissan forhandleren, men han havde ingen Leaf hjemme da han lige havde solgt til et par fra Vissenbjerg som dagligt kørte til Vejle.

Derfor tog vi i januar en tur til Odense igen og fik endnu en prøvetur. Og igen skuffede Leaf’en os ikke. Der var mere varme i den en vinterdag end i vores Berlingo. Og selv med varme på bilen brugte vi 13 km rækkevidde på at køre 24 km i ECO. Ikke dårligt.

Prisen den dag til 300.000 kr. – nu gik der ca. 1½ uge så faldt prisen til 263.000 kr. godt vi ikke lige havde smidt 40.000 kr. ud af vinduet. Næsten samtidig blev den nye Nissan Leaf 2013-udgave præsenteret. Og den har da nogle forbedringer som var værd at tage med.

2. lørdag i januar sad vil i Silkeborg til familiekomsammen og opdagede at nu kunne vi leje en Leaf…. Uden udbetaling?? Altså ikke en leasing men en lejebil. Kunne det være rigtigt? Med en månedlig leje på 3800 kr. inkl. Forsikring, dæk, service, vejhjælp. Og uden binding udover de første 30 dage. Det måtte vi grave lidt i. Ugen efter kontaktede vi Sixt.dk som var udlejeren for at høre hvor sådan en bil kunne hentes. I København!! Øv det var lidt langt men det måtte vi jo tage med. Resten af historien om turen over efter bilen kan ses i ”1.dag” på bloggen.

  • Comments(0)//nissan-leaf.dinsol.dk/#post5

Onsdag

Nissan LeafPosted by Lone Bank 30 Jan, 2013 21:23

Onsdag skulle jeg med toget kl. 9:34 fra Fredericia, så jeg satte app'en til at starte klimaanlægget inden kl. 9 bare for at se om det virkede. Det gjorde det, herligt.

Jeg opdaterede ladestanderne da jeg holdt ved banegården og nu kom de også på. Sjovt at se at de var kortere til Sønderborg end Nyborg.

Tilbage fra København onsdag aften satte jeg bilen til at starte klimaanlægget da jeg kørte over Lillebæltsbroen. Så da jeg kom ind i bilen var den dejlig varm, næsten for varm. Med varme i kabinen og i rattet.

Nå tænkte jeg der er 99 km på rækkevidde tælleren så jeg prøver at tage motorvejen hjem fra Fredericia. Over den nye Lillebæltsbro. Det blæste en del i retning skråt bagfra. Men det var ikke noget der på virkede Leaf'en. På den anden side af broen blev Leaf'en sat i Cruise til 113 km i timen og det var bare en leg at køre hjem. Ved hjemkomst stod rækkevidden på 48 km og jeg havde tilbagelagt: 21 km

Det sker ikke ustraffet :-O og nu havde jeg lige fået at vide af den flinke dame i navigationen at jeg havde fået sølvmedalje d. 28 for min pæne kørsel. Det får jeg nok ikke at høre om den 30. Men pyt.


  • Comments(2)//nissan-leaf.dinsol.dk/#post4
Next »