Nissan Leaf - dinsol.dk

Nissan Leaf - dinsol.dk

Nissan Leaf

Denne blog handler om den Nissan Leaf vi pt lejer hos AVIS. I starten var den lejet hos Sixt.

Tryk her for at komme til vores hjemmeside: www.dinsol.dk

En måned er gået med Leaf’en

Nissan LeafPosted by Lone Bank 23 Feb, 2013 11:20

Nu er den første måned med Leaf’en næsten gået. Og den leje perioden er nu forlænget med 3 mdr. Dvs. egentligt forlænger den sig selv, men vi har informeret Sixt.dk om at vi agter at beholde den endnu 3 mdr. mindst.

Vores nu næsten brugte vinterferie har vi brugt på at sælge vores 2 Berlingo’er og erstatte dem med én bil. En Opel Meriva som skal være vores ”kør-langt” og Mogens daglig bil. Så nu er vejen tilbage til ”fortiden” uden el-bil blevet lidt længere. Og der holder igen kun 2 biler på matriklen. En dejlig fornemmelse at beslutningen er truffet.

Den måned der er gået er som det nok kan fornemmes gået godt. Der har været mange kolde dage, men når jeg er kommet hjem fra arbejde har jeg stadig haft ca. 60 km tilbage i rækkevidde at ”lege” med.

Vi har også været i Odense en gang mere hvor turen hjem foregik i snestorm. Det blev endnu engang til en tur hjem med spænding om, om der var rækkevidde nok på batteriet til at nå hjem inden vi løb tør. Dog havde vi haft bilen sat til lader i stikket hos mormor for at være sikre på at der var nok batteri til at nå hjem. Og det nåede vi da også – jeg husker ikke lige nu hvor langt vi nåede ned i rækkevidde men omkring 27 km tror jeg.

Erfaringen fra de lange ture med varme har dog næsten vist at den bruger en halv gang mere i rækkevidde end der reelt er. Dvs. den har brugt 30 km hvis der er 20 km – og det er lidt skræmmende når der er 114 km som udgangspunkt i rækkevidde og den reelle distance er 70 km retur – for det vil sige at vi inden vi er hjemme har brugt 105 km og det lader ikke mange km tilbage i rækkevidde.

Udover rækkevidde er der interiøret i bilen som er ret sart, især når jeg skal hente drenge på 7 år i SFO med beskidte støvler. Derfor har vi sat lidt ekstra beskyttelse i form af stof som hænger ned over bagsæderne for at beskytte dem. Lige så meget for drengenes skyld, da de jo ikke kan gøre for at bilens farve er sart, som det er for bilens skyld.

Anders synes nu også det er lidt sjovt med den el-bil. Derfor har jeg fået hjælper på når vi kommer hjem. Bilen bliver slukket, lågen til laderen bliver åbnet, stikket sat i og vupti er den klar til at lade mens vi er hjemme.

Vi har valgt indtil videre at ”nøjes” med mormor stikket og 220V oplader indtil videre. Så må vi se hvad fremtiden bringer.

Løsningen der står først for pt. er selv at investeret i en ladeboks.

Den anden dag var vi i Middelfart og opdagede at vi havde fået vores egen parkeringsplads. Vi skulle ikke lade men holdt der hvor der stod ”Forbeholdt for el-biler”. Vi holdt sammen med 5 andre biler hvor af ingen af dem var el-biler. Så her er også lidt ”opdragelse”, vi burde jo heller ikke optage en ladeplads, men i det mindste kørte vi da som beskrevet på skiltet i en el-bil.

Det var Betterplace der havde 3 af deres ladere stående. Vi har også undersøgt hvordan dette system fungerer. Når og hvis man vil lade her skal man selv med bringe et Menekes ladekabel. Man ringer derefter op til Betterplace og de åbner ved oplysningen af dit hævekort for at du kan lade, derfor trækker de dig 100 kr. uanset hvor meget du lader for.

Dette er en meget unfair optanknings pris da det er noget dyrere end ved f.eks. en Clever kvik-lader.

  • Comments(4)//nissan-leaf.dinsol.dk/#post6