Nissan Leaf - dinsol.dk

Nissan Leaf - dinsol.dk

Nissan Leaf

Denne blog handler om den Nissan Leaf vi pt lejer hos AVIS. I starten var den lejet hos Sixt.

Tryk her for at komme til vores hjemmeside: www.dinsol.dk

Fra blå til grå på 343 dage

Nissan LeafPosted by Lone Bank 06 Jan, 2014 20:47

Fredag kl. 10 modtog jeg en mail fra Sixt hvor vi har mini-leaset vores Nissan Leaf. Nå, tænkte jeg det er nok bare en ny måneds kontrakt.

Men da jeg begyndte at læse mailen blev jeg hurtigt klar over at dette vist var mere end det. Der stod:

"Den bil du kører i er solgt. Du bedes henvende dig hurtigst muligt og helst inden for 2 dag."

WHAT, det kan de da ikke – bare sælge min bil. Jeg skyndte mig at ringe for at høre nærmere. Den var god nok de skulle have vores Leaf, men så ville vi selvfølgelig få en anden at kører i i stedet. Men jeg kunne lige skrive en mail om hvornår jeg og hvor jeg ville bytte.

Ringede til min mand og vi aftalte at vi enten kunne køre til Kolding og få den byttet, hvis de ville køre en over til os og alternativ måtte vi lørdag kører til København med den. Selvom det ikke lige var et ønske scenarie.

Jeg skrev en mail og bad hende ringe til mig inden kl. 12 da jeg sad i Odense og skulle til bisættelse kl. 13.

Jeg blev så ringet om kl. 11. Ja, de skulle have bilen nu og det hastede da den var solgt. Og de kunne ikke nå at få en Leaf til Kolding til os, så det ville være rigtig godt hvis vi kunne komme og bytte lørdag. Jeg spurgte så til om det var den nye model af Leaf’en, det undersøgte hun og fandt ud af at det var det ikke, men at hun kunne skrive mig op til én og at den sikker ville komme i løbet af 1-2 uger. Vi aftalte at være i København mellem 11 og 12.

Nå, men så måtte jeg til at undersøge hvor tidligt vi skulle hjemme fra for at nå det. Der skulle jo mindst 2 opladninger til for at nå frem. Men hvis vi kørte kl. 6 og med lidt luft her og der i tidsplanen ville det tage 5,5 time at nå frem.

Efter at være vendt hjem fra Odense om eftermiddagen gik jeg så i gang med at tømme bilen, støvsuge den og lige tørre det værste skidt af. Tja, den lignede jo stadig en ny bil. Trist at vi skulle aflevere den. Og gad vide have vi nu fik i stedet… Tænkte jeg med bange anelser.

Så lørdag kl. 6:10 kørte vi fra Nørre Aaby til Odense med sønnen og så videre til Nyborg hvor vi ladede i ca. 45 min. Videre over Storebælts Broen imens solen stod op en flot tur. Hvis så bare turen havde været planlagte i lidt længere tid kunne vi måske bedre have nydt det.

Fremme i Ringsted kunne vi så bruge 1 time mere på at lade. Nu var kl. blevet 9 og alle butikker bortset fra Føtex havde stadig lukket. Ja, tænk en gang folk kom kl. 9:30 og købte morgenbrød ved bageren. For os føltes det jo som langt oppe af dagen denne første lørdag i 2014. Hvis vi havde været hjemme kunne det jo have været os.

Det sidste stykke ind til København gik også godt. Vi besluttede os for lige at vaske bilen inden den skulle afleveres. Da vi kørte ud af vaskehallen ringede telefonen, men jeg nåede ikke at besvare den. Det lignede et københavner nummer, så det var jo nok fra Sixt og vi var der jo om få kilometer. De sidste kilometer var om end endnu mere sørgmodige. Og tanken om, om Sixt nu ringede og fortalte at vi ikke kunne få en anden bil alligevel spøgte i baghovedet L

Da vi kom ind på Sixt kontor og præsenterede os, kiggede han og sagde ”ja, han havde lige haft ringet til os. Den bil vi var blevet stillet i udsigt var nemlig også…. SOLGT, så nu vidste han ikke…" "Ja, vi var kommet helt fra Nørre Aaby og var kørt kl. 6 til morgen så nu skulle han ikke komme og sige at vi ikke kunne få en anden bil.” ”Hvor det var? Ved Middelfart???!!!! For de havde godt nok en mere, men den var helt skrammet på taget, så en kunne de ikke så godt give os.” HJÆLP tænker man så. ”Og så var der en mulighed mere, men på den var der kun strøm til 60 km….. og det var jo ikke nok for at kunne komme til Nørre Aaby.” Nååå ikke andet – ja vi kunne jo alligevel ikke nå hjem på en opladning, med mindre han da havde en Tesla til os i stedet ;-). Så vi kunne jo bare lade ved Clevers hurtiglader lidt længere henne af Vester Farimagsgade – intet problem. Nå, men så ville han få den kørt frem.



Så skulle vi have synet den blå Leaf for om vi havde nogle buler eller andre skader. Men den var jo så fin som da vi hentede den – både ude og inde.


Derefter skulle vi så kigge på den nye grå Leaf som vi så skulle have med os hjem. Der var en skramme her og en skramme der, en kuglepens streg på indtrækket, nussebeskidt indtræk. Så alt i alt ikke en lige så velholdt bil som kun havde kørt 2000 km og var fra 1/8 som den vi afleverede der havde kørt 16000 og var næsten et år gammel. Men så kan vi jo håbe at vi snart kan få en anden og endnu nyere Leaf.

Efter at have fået lavet kontrakten på den nye Leaf kørte vi hen til hurtigladeren for at få strøm til hjemturen. Imens kunne vi så gå på Baresso og få lidt at spise.

Herefter gik turen tilbage til Ringsted. Laderen var ledig så det var lige til. Denne gang var butikkerne heldigvis åbne, så nu blev der handlet lidt udsalg. Hyggeligt med alle butikkerne i outlet-byen. Videre mod Fyn over broen for at holde et nyt opladnings stop ved Monark i Nyborg for at få lidt forsinket frokost inden turen gik videre til Odense efter sønnen og aftensmaden. Vel hjemme i Nr. Aaby igen kl. 21 godt brugte, efter en lang dag på de danske veje.

Lidt status på prisen for at køre el bilen kontra benzin bilen i garagen, som næsten var lige gamle.

Vi nåede at køre ca. 310 timer i alt 16.000 km på 343 dage – det giver et gennemsnit på 46 km/dag.

Det ville have kostet 2.89 kr/km ved en elpris på 2.00 kr/kWh inkl. leje af bil

– eller som det er tilfældet for os hvor noget af strømmen er købt:

· via Clever til 5.50 kr/kWh,

· noget tanket gratis ude i ”byen” og

· resten er solcellestrømmen her hjemmefra (en teoretisk pris på vores solcelle strøm på 0.60 kr/kWh)

Så bliver prisen 1.00 kr/kWh i gennemsnit og så giver det 2.73 kr/km.

Til sammenligning har det kostet 3.30 kr/km for at køre i benzin bilen, inkl. afdrag, service, forsikring og vægtafgift, men uden den store ubekendte afskrivning. Men hvis man regner med en afskivning på 25% om året bliver prisen i stedet 9.05 kr/km.

Og så er det jo ikke længere så svært at se hvilke km man helst vil køre flest af J







  • Comments(0)//nissan-leaf.dinsol.dk/#post10